Hamzah Jamad

Blogger. Programmer. Technologist.

Random Post : Aztech + Broadband = Wifi ?

   Assalamulaikum dan pa khabar semua orang? sihat jugak? harap2 kamu suma okey la.. hoho.. emm.. da lama x update blog ni, aku pun xtau da berapa lama hehe.. hampir da teda idea pulak mo tulis apa, so mungkin post kali ni agak random la okeh?.. emm owh ya, buat masa ni, aku akan cba gunakan "dynamic template" dari blogger dengan sedikit redesign pada background nya, (sebab tu la sidebar da takda.. ) dan semua widget akan aku letakkan balik sedikit demi sedikit dalam layout ni, bermula dengan widget "chatbox" .

hobi time masa lapang, lukis-lukis lepas tu wrna di photoshop


    Template kali ni, mungkin sekadar experimental jak, tapi kalau andaikata aku da mula sukakan layout baru ni, mungkin aku x kan tukar.. tapi tengok la dulu.. hehe.. (sebab template ni masih ada beberapa disadvantage lagi, harap-harap pihak blogger akan perbaikinya..), ada sepa2 yang gunakan template macam ni tak selain aku? hewhew..





     Untuk post kali ni, aku mo perkenalkan satu gadget yg boleh di kira sebagai penting untuk aku, seorang rookie dalam bidang photoshop. Seperti yang kita tahu belajar sesuatu yang baru tue bukannya sesuatu yang mudah, lebih-lebih lagi bila kemahiran tu di pelajari sendiri tanpa sebarang didikan formal seperti di sekolah, oleh itu rujukan yang meluas sangat perlu, dan salah satu tempatnya? mestilah ruang internet.. ruang yang penuh dengan sumber...

    Internet boleh di akses dengan mudah, semudah memasangkan modem broadband ke laptop atau komputer, namun, bagaimana sekiranya broadband tersebut adalah hak milik perkongsian? Seperti sekarang ni, broadband yang aku gunakan ialah kepunyaan kakak aku, so tidak dapat la online bila dia mo gunakan broadband dia tu balik.. tapi, semuanya tu boleh di atasi dengan satu gadget murah, (murah kot? dalam RM100+ lebih jak hehe) yang err.. aku pun xtau mo panggil apa, aku namakan dia sebagai aztech, sejenis alat yang akan menukarkan mobile broadband korang kepada line wifi..

pandangan dari atas depan


Perkenalkan dekat korang, Aztech Wireless-N , gadget yang membolehkan korang guna broadband sebagai wifi.. so, dengan ini, korang boleh berkongsi line broadband, and bukan tu jak, selain daripada tu, hp korang yang boleh guna wifi pun dapat guna benda ni.. :)

pandangan hadapan


pandangan dari belakang, already letak broadband

  So, dengan adanya benda ni simple la, x pyah nak rebut2 lagi.. hehe.. what?.. hadoyai, nampaknya x boleh jugak aku guna selalu guna benda ni, sebab terpaksa letak di kedai, kenapa? sebab, kakak aku bawak broadband dia pi kedai and online di sana.. huhu.. x pa la, its okeh..ak online dekat kedai jak la.. huhu.. emm.. tue jak la aku mo cerita, len kali bila ada mood aku akan update lagi..
p/s: aku punya laptop x bleh nak share internet guna ad-hoc, and i hate it, so penyelesaiannya? guna menatang ni la.. hoho