Hamzah Jamad

Blogger. Programmer. Technologist.

Miss Faker vs. Mr Hacker

         Hmmmm..hujan lagi, selepas baru sahaja hujan berhenti siang tadi.... Semenjak dua tiga hari nie cuaca asyik berkeadaan begitu, pastinya sukar bagi orang yang memerlukan cahaya matahari dalam pekerjaan mereka. Keadaan begitu lembab ketika ini... Namun, aku berasa damai dengan cuaca sebegini, sangat-sangat selesa dengan keadaan seperti ini.... Selepas membancuh kopi bagi memanaskan diriku, aku duduk di hadapan monitor komputerku.


           Seperti biasa, apabila online aku akan segera meneliti ruangan facebook dan cuba mencari-cari apakah perkara menarik yang ada pada hari itu. Namun, hampa, ternyata cerita yang ada pada hari ini hanyalah sekadar cerita yang ku alami seperti biasa.... Aku berharap akan berlaku sesuatu yang pelik seperti dahulu, suatu kejadian yang agak aneh, bagiku.

          Kejadian ni berlaku dalam beberapa bulan lalu, ketika itu aku masih aktif dalam belajar benda-benda yang berkaitan edit-mengedit template blogger nie. Walaupun aku tidak menjadi seorang pro, tapi cukuplah sekadar paham struktur  template ini dan mengaplikasikan pengetahuan itu untuk mengubahsuai blog aku sendiri. Ternyata, pengetahuan itu berbaloi untuk aku,  aku selesai mengubahsuai blog ini sehingga ke tahap yang aku mampu.

         Dua tiga hari kemudian, selepas aku mengubahsuai layout blog aku, aku menerima satu permintaan menjadi rakan dari seseorang di ruangan facebook." Ceh, lelaki rupanya, boring.. cubalah kalau awek ker.. best jugak sikit." aku bermonolog sendiri. Aku approve, suda orang yang add.. kalau xapprove, apa pulak orang tuh rasa nanti.


    
        "Em, ko ka yang wat blog hazzdeath.blogspot.com?", tiba-tiba orang yang aku approve sebentar tadi menyapa aku dekat ruang chatbox facebook. "Em.. ada la sikit-sikit" aku membalas, "napa?". "Eh???" orang tue termangu sekejap, "Xda la, blog ko smart, bleh x tolong aku wat blog aku macam ko? Ble ka ?". "Huh?" aku saja jak mw bagi respon macam tu, lagipun bukan pro sangat pun mw tolong-tolong orang nih, tolong sikit-sikit bolehlah."Emm, sebenarnya, aku nih perempuan aku sengaja buat begini, panjang ceritanya... aku takut ko xpaham pulak, aku punya url blog ada kat profile aku lagi satu, jap lagi aku bagi k?", budak tue menaip dengan panjangnya. "Huhhhhhh?????", sekali lagi aku bagi jawapan yang sama, tapi kali nie agak panjang (supaya dia xkecik hati kalau aku bagi respon yang pendek sangat..)


         Sebenarnya aku agak teruja jugak apabila orang meminta aku untuk menolong dorang ubahsuai blog dorang, bukan apa, boleh jugak aku dengar pa pengetahuan dorang mengenai blogging ni, kita xtw ilmu orang macam mana. Jadi, mulai saat itu, sambil-sambil cuba memikirkan apakah yang patut aku buat untuk membantunya, aku cuba memahami tujuan sebenarnya mengapa dia perlu membuat dua akaun dan menyamarkan diri sebagai lelaki.



         Perkenalan pertama, dia memberitahu nama sebenarnya kepada aku, "Sebenarnya nie bukan fb aku ni, namaku sebenarnya *censored*.. nih ak punya url blog, *censore jgk*.blogspot.com ..ko tolong bh ya? ".. namanya agak cantik, tapi napa dia mw mnyamar sebagai lelaki?.. pa tujuan dia?.. biar la aku gelarkan dia sebagai Miss Faker jak supaya senang sket aku mw cerita..


        Sory, aku memang jenis yang x boleh mw duduk diam n biarkan semua persoalan tersimpul terus dalam kepalaku,sudah memang sikap aku ntuk trus berfikir n berfikir mencari jawapan,  akhirnya selepas beberapa siri perbualan aku pun bertanya dia sebab keanehan a.k.a kepelikannya, n sedikit demi sedikit dia mula menceritakan sebab utama dia buat dua akaun fb, satu lelaki (yang dia guna skang nih, fake punya ) n satu lagi perempuan (yang memang original dia punya).. sebab utamanya, akaun asalnya tuh d hack oleh orang..  siapa?.. biar la aku kenalkan dia sebagai Mr Hacker plak..


        Mr Hacker, bukanlah aku cukup kenal dengan dia hinggakan aku menamakan dia demikain rupa, bukan jugak sebab aku kagum atau apa, cuma sekadar mencantikkan penulisan aku yang buruk n panjang berjela- jela nih..emmm berikutan hacker tuh sda pun ceroboh akaunnya jadi dia pun menyamarkan diri sebagai orang lain, niatnya?.. supaya x d hack semula.. (?) ..tapi, korang tau pa akhirnya jadi?.. cerita ni terlalu panjang ntuk aku ceritakan pada satu entri jak.. terlalu banyak detail yang aku mw ceritakan.. aku takut korang boring nanti.. (tapi memang boring sda kn?.. jgn tipu la.. hoho) ..nanti la, mungkin aku akan sambung cerita ni, mungkin jugak tidak.... haha.. aku xpasti lagi.. pa2 pun thankyu sebab sudi baca..